ABOUT

RESUMO  

   Tiago Amado Gomes iniciou os seus estudos musicais em Violoncelo e Canto. Complementou os seus estudos em Canto, no Conservatório de Música do Choral Phydellius, Escola Artística de Música do Conservatório Nacional e Escola Superior de Música de Lisboa como aluno da Prof. Sílvia Mateus. Trabalhou com Benjamin Appl, Jill Feldman, Luís Rodrigues, Paulo Ferreira, Elisabete Matos, Christian Hilz, Susanne Rydén. Premiado com Extraordinary Music Talent pela Austria Barock Akademie (2015), prémio Melhor Interpretação de Canção Portuguesa (2018), prémio do Público pela Fundação Rotária Portuguesa (2021) e 2º Prémio Maratona Opera XXI (2023).

Em ópera: Zareski em "Eugene Onegin", Op. 24 de Tchaikovsky; Conde de Almaviva em "Le Nozze di Figaro" de W.A. Mozart; Ben em "The Telephone" e Mr. Gobineau em "The Medium" de Gian Carlo Menotti; Marco em "Gianni Schicchi" de Giacomo Puccini; Figaro em "Beaumarchais" do Maestro Pedro Amaral em conjunto com a companhia de teatro Mala Voadora; Mad King em "The Eight Songs for a Mad King" de Sir Peter Maxwell Davies; Figaro em "Il Barbiere di Siviglia" de G. Rossini; Bobby em "Mahagonny" de Kurt Weill.

Em concerto: "Carmina Burana" de Carl Orff; "Ein deutsches Requiem", Op. 45 de Johannes Brahms; "Messe de Requiem", Op. 48 de Gabriel Fauré; "Magnificat in D-Dur" de J.S. Bach; "Paukenmesse" de Joseph Haydn; "Requiem" de W. A. Mozart; "Missa in A" J.S. Bach; "Missa Brevis" de Z. Kodály; "Hören mein Bitten" de F. Mendelssohn.   


BIOGRAFIA

Tiago Amado Gomes nasceu em Montréal, Québec em 1991. Iniciou os seus estudos musicais no Conservatório de Música do Choral Phydellius em Violoncelo, com Ana Filomena Rodrigues, e mais tarde em Canto, com Manuela Moniz. Continuou os seus estudos em Canto, no Conservatório Nacional com José Manuel de Araújo. Terminou a Licenciatura e Mestrado em Performance em Canto na Escola Superior de Música de Lisboa como aluno da Prof. Sílvia Mateus. Frequenta o Mestrado em Ensino da Música. Frequentou masterclasse sob a orientação de Crissman Taylor, Benjamin Appl, Jill Feldman, Luís Rodrigues, Paulo Ferreira, Eslisabete Matos, Christian Hilz, Susanne Rydén. Em 2015 foi premiado com Extraordinary Music Talent pela Austria Barock Akademie. Premiado com Melhor Interpretação de Canção Portuguesa (2018) e prémio do Público pela Fundação Rotária Portuguesa (2021) 2º Prémio Maratona Opera XXI (2023).

Em Ópera foi solista na Gala de Ópera com a Orquestra Sinfónica Juvenil ao lado de Armando Possante e Sandra Medeiros, sob a orientação do Maestro Christopher Bochmann. Foi Zareski em Eugene Onegin, Op. 24 de Tchaikovsky, com a Orquestra do Norte sob direcção do Maestro José Ferreira Lobo, no Coliseu do Porto; Conde de Almaviva em Le Nozze di Figaro com a Orquestra Metropolitana sob direcção do Maestro Pedro Amaral e encenação de Jorge Vaz de Carvalho, no Centro Cultural de Belém; Don Giovanni em Don Giovanni de W.A. Mozart com Direcção Artística e Encenação de Sílvia Mateus, no Teatro São Luiz; Ben em The Telephone e Mr. Gobineau em The Medium de Gian Carlo Menotti e Marco em Gianni Schicchi de Giacomo Puccini sob direcção artística da Maestra Yi-Chen Lin e encenação de Claudio Desderi com a Orquestra Gulbenkian. Em 2017 interpretou Figaro em Beaumarchais, obra e direcção musical do Maestro Pedro Amaral em conjunto com a companhia de teatro Mala Voadora com encenação de Jorge Andrade no Teatro Nacional D. Maria II e a Orquestra Gulbenkian. Em Dezembro de 2017 interpretou "The Eight Songs for a Mad King" de Sir Peter Maxwell Davies. 

Fez a estreia absoluta da obra Courage... to follow the way de Daniel Davis, nomeada para o Prémio Autores SPA, na categoria Musica - Melhor trabalho de música erudita ao lado de Luís Tinoco e Victorino de Almeida; a estreia absoluta de Baú da Descoberta de Sara Ross e Daniel Davis, um teatro-musical com encenação de Linda Valadas e a organização da EGEAC (Castelo de São Jorge). Fez a estreia absoluta da obra Recomeça de Carlos Marecos/Miguel Torga ao lado dos seus professores Sílvia Mateus (Soprano), Pedro Couto Soares (Flauta), José Massarrão (saxofone), Gonçalo Marques (Trompete), José João Santos (Piano). Foi solista no coro do Bailado Orpheu & Euridice de Gluck com os Maestros Paulo Lourenço e Massimo Mazzeo, sob orientação artística de Olga Roriz, no Teatro Camões.

Em concerto foi solista nas obras: Ein deutsches Requiem, Op.45 de Johannes Brahms com a Orquestra Sinfónica da ESML sob direcção do Maestro Vasco Azevedo; Messe de Requiem, Op. 48 de Gabriel Fauré com a Orquestra Sinfónica da Guarda Nacional Republicana sob direcção do Maestro João Branco ; Magnificat in D-Dur de J.S. Bach com a Orquestra da ESML sob direcção do Maestro João Barros; Paukenmesse de Joseph Haydn com a Orquestra Sinfónica da ESML sob direcção do Maestro Paulo Lourenço; Requiem de W. A. Mozart, com a Orquestra Sinfónica da Guarda Nacional Republicana sob direcção do Maestro Jean-Sébastien Béreau; Missa in A de J.S. Bach com a orquestra da Metropolitana sob a orientação do Maestro Jean-Marc Burfin; "Carmina Burana" de Carl Orff.

Faz colaborações com o Teatro tendo participado na peça Interpretação de Tiago Rodrigues, apresentado na Culturgest (2013) e ainda no Teatro da Politécnica com Primeira Geração de Gonçalo Quirino (2015) e ainda em Karl Valentin Kabarett de Ricardo Neves-Neves (2017-2019). 


English

Was born in Montréal, Québec in 1991. At the age of 10 he began his musical studies at the Choral Phydellius Conservatory of Music on Cello, and later in singing classes. He finished the Bachelor of the Superior School of Music of Lisbon as a student of Prof. Sílvia Mateus, with whom he pursues his Master's Degree in Performance. He attended masterclass of Alexander Technique under the guidance of Crissman Taylor and several singing masterclasses with Benjamin Appl, Jill Feldman, Gabriele Fontana, Christian Hilz and Susanne Rydén with whom he obtained the Extraordinary Music Talent 2015 prize and Best interpertation of a portuguese song in the 10th Singing competition by the Rotary Foundation (Melhor Interpretação de Canção Portuguesa | Bolsa de Estudo Nucase 2018) e 2nd Prize Maratona Opera XXI (2023).

Regard Opera, performed the following characters: Zareski in Eugene Onegin, Op. 24 of Tchaikovsky, with the Orquestra do Norte under the direction of José Ferreira Lobo in Coliseu do Porto; Conde de Almaviva in Les nozze de Figaro with the Metropolitan Orchestra under the direction of Pedro Amaral with staging of Jorge Vaz de Carvalho, at Centro Cultural de Belém; Don Giovanni in Don Giovanni by W. A. Mozart with the ESML Symphony Orchestra under the direction of Vasco Azevedo and Artistic Direction with staging of Sílvia Mateus, in the Vianna da Motta Auditorium; Ben in The telephone of G. C. Menotti and Marco in Gianni Schicchi of G. Puccini with the Gulbenkian Orchestra under the artistic direction of Yi-Chen Lin with staging of Claudio Desderi; Figaro in Beaumarchais, with Gulbenkian Orchestra and direction of Maestro Pedro Amaral and the Mala Voadora theater company staging by Jorge Andrade at the D. Maria II National Theater; Guglielmo in Così fan Tutte by W. A. ​​Mozart with the ESML Symphony Orchestra under the direction of Vasco Azevedo and Artistic Direction with staging of Sílvia Mateus, at the Grand Auditorium of the Cultural Center of Belem; Guccio in Gianni Schicchi by G. Puccini with the Portuguese Chamber Orchestra and Deutsches Kammerorchester Berlin directed by Bruno Borralhinho at the CCB's Grand Auditorium. Mad King in The Eight Songs for a Mad King by Sir Peter Maxwell Davies, with the ClusterLab Orchestra directed of Carlos Marecos with staging of Sílvia Mateus.

In Oratory he was soloist in Ein Deutches Requiem, Op.45 by J. Brahms with ESML Symphony Orchestra with the direction of Vasco Azevedo; Mass Requiem, Op. 48 by G. Fauré with the Symphony Orchestra of the National Republican Guard with the direction of João Branco; Magnificat in D-Dur by J. S. Bach with the ESML Orchestra with the direction of João Barros; Paukenmesse by J. Haydn with the ESML Symphony Orchestra with the direction of Paulo Lourenço; Requiem by W. A. ​​Mozart, with the Symphony Orchestra of the National Republican Guard with the direction of Maestro Jean-Sébastien Béreau; Masse in A by J. S. Bach with the Metropolitan Orchestra under the guidance of Jean-Marc Burfin; Elias, Op. 70 by F. Mendelssohn and Krönungsmesse in C Major KV 317 by W. A. ​​Mozart, with the Academic Orchestra of the University of Lisbon with the direction of Tiago Oliveira.

He made the absolute debut of the works: Courage ... to follow the way of Daniel Davis, nominated for the Prize Authors SPA, in the Music category - Best music work; Baú das descobertas by of Daniel Davies and Sara Ross, a musical theater with staging of Linda Valadas and the organization of EGEAC (Castelo de São Jorge in Lisbon); Restart by Carlos Marecos / Miguel Torga.

He was soloist of the Orfeo ed Euridice Ballet of C.W. Gluck with the Masters Paulo Lourenço and Massimo Mazzeo, under the artistic guidance of Olga Roriz, in the Camões Theater. He often works in theater productions as the following: Interpretação by Tiago Rodrigues, presented at Culturgest (2013); in Primeira Geração at Teatro da Politécnica by Gonçalo Quirino (2015) and Karl Valentin Kabarett by Ricardo Neves-Neves (2017).

He also performed with piano the entire Rückert-Lieder of G. Mahler, as well as the Diechterlibe of R. Schumann, the Siete canciones populares españolas by Manuel de Falla and Tiptíco de D. João no inferno of Fernando Lopes-Graça, among others.

On the agenda agenda is scheduled to be Figaro in The Barber of Seville by G. Rossini and in October 2018 Six Romances, Op. 4 of Sergei Rachmaninoff with the Academic Orchestra of the Metropolitan of Lisbon under the artistic direction of the Master Jean-Marc Burfin.

He is a member of the European Network of Opera Academies and is part of the José Saramago Youth Ensemble .

UPDATED 23/04/2018


© 2017 Tiago Amado Gomes, Lisbon - Portugal
Desenvolvido por Webnode
Crie o seu site grátis! Este site foi criado com a Webnode. Crie o seu gratuitamente agora! Comece agora